۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » نشست های علمی
  • شناسه : 10773
  • 09 مهر 1395 - 12:28
  • 38 بازدید
  • ارسال توسط :
نخستین نشست علمی ضرورت تحصیل  علوم دینیِ بانوان

نخستین نشست علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان

نام طرح( فراخوان مقاله/ همایش/ نشست علمی): سلسله نشست های علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان موضوع طرح: نخستین نشست علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان «با تأکید بر شناسایی آسیبها» تاریخ اجرا: ۱۴/۰۷/ ۹۵ اهداف: معرفی زن به عنوان نقش تأثیر گذار و قوام دهنده در خانواده و جامعه، علم و دانش زن عامل […]

نام طرح( فراخوان مقاله/ همایش/ نشست علمی): سلسله نشست های علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان
موضوع طرح: نخستین نشست علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان «با تأکید بر شناسایی آسیبها»
تاریخ اجرا: ۱۴/۰۷/ ۹۵
اهداف: معرفی زن به عنوان نقش تأثیر گذار و قوام دهنده در خانواده و جامعه، علم و دانش زن عامل پویایی اندیشه، پیشرفت، تکاپو
محل برگزاری: سالن جلسات مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا«علیهاالسلام»
گستره جغرافیایی (مدرسه ای- شهری- استانی- کشوری- بین المللی): مدرسه ای
تعداد حاضرین: حدود هفتاد نفر
سخنران: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر جلائیان
شرح طرح:
نخستین نشست علمی ضرورت تحصیل علوم دینیِ بانوان «با تأکید بر شناسایی آسیبها» با حضور استاد جناب آقای دکتر جلائیان در جمع اساتید و طلاب در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد.
در ابتدا استاد دیدگاه ها پیرامون تحصیل بانوان را به شرح ذیل بیان نمودند: عدم نیاز زنان به تحصیل بلکه ممنوعیت آن، تحصیل حداقلی، تحصیل با گرایشهای خاص و تحصیل برابر
جلسه با طرح سوالاتی آغاز شد از جمله: نگاه دین به جایگاه و تحصیل زن چیست؟ منطق تحصیل زن چیست؟ آیا درک زن و مرد نسبت به معارف مختلف، متفاوت است یا خیر و اگر تفاوتی وجود دارد، این تفاوت معلول چه عامل یا عواملی بوده و در چه ناحیه‌ای است؟ آیا جامعه از ثمرات و فواید تحصیل علوم و معارف زنان و مردان، به طور یکسان بهره می‌برد؟ و …
ایشان نگاه دین به زن و تحصیل وی را بیان نمودند«در دین اسلام اگر چه تفاوتهایی بین حقوق و تکالیف زن و مرد دیده می‌شود و درک زن و مرد نسبت به معارف مختلف، متفاوت است؛ چرا که تفاوت معلول بدن، روح، روان و فکر می‌باشد، اما هرگز این تفاوتها، جایگاه انسانی زن و مرد را متفاوت نمی‌نماید، بعنوان مثال به زنی نگفته‌اند تو عادل باش ولی مرد عادل نباشد در حقیقت در دستور دین اسلام آنچه به انسانیت زن و مرد برمی‌گردد یکسان است، حتی در احکام و تنها تفاوتها در احکام جنسیت است و هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای هر یک بر دیگری قائل نیست. در حقیقت اسلام، مساوات انسانی را بین زن و مرد رعایت کرده است».
به راستی که زن و مرد مکمل یکدیگرند، در ازدواج، دو نفر باید هم کفو باشند، فراز و نشیب های روحی و زندگی اجتماعی هر فرد با دیگری باید هماهنگ باشد، به صورتی که اگر هر دو عصبی باشند، نمی‌توانند، زندگی کنند.
با توجه به مقدمات بیان شده؛ حق آموزش و تحصیل، از حقوق طبیعی و فطری انسانی محسوب شده و هیچ ارتباطی با زن و مرد بودن ندارد، انسان طوری آفریده شده که باید بداند، اسلام نیز با نگرش متین و متقن برای حق تحصیل و آموزش زن و مرد ارزش بسیار ویژه‌ای قائل شده است و لازمه به کمال رسیدن انسانیت را تحصیل می‌داند.
ایشان به نمونه هایی از آیات و روایات مبتنی بر علم انسانیت اشاره نموده و هدف و منطق تحصیل را بیان نموده بدین نحو که
یکی از روشن ترین مواضع اسلام، جانب داری اصولی از علم آموزی، توسعه آموزشی و گسترش دانش افزایی در بین زنان است. با یک نگاه کلی به نظام معارف الهی اسلام، به خوبی در می‌یابیم که جانب داری‌ها و دفاعیات اسلام از تحصیلات و آموزش زنان در مقایسه با سایر مکاتب فکری، فلسفی و دینی جهان بی‌نظیر است.
بنابراین این گونه، می توان بیان داشت که زن انسان است، جنسیت برای تکمیل شخصیت انسان است و زن و مرد مکمل یکدیگرند در عین حال دارای احکام متفاوت و متناسب هر دو با خصوصیات متفاوت ایشان می‌باشد. هدف و منطق تحصیل تعیین مسیر می باشد و تنها هدف رسیدن به کمال نیست بلکه قرار گرفتن در مسیر که احیای مسیر را به دنبال دارد. به عنوان نمونه هدف پیاده روی اربعین احیاکردن مسیر است و زیارت در ضمن آن می‌باشد. بنابراین درس خواندن رسیدن به کمال است ولی هدف اصلی احیاکردن و درست کردن مسیر است. در این صورت ورثه انبیا شدن حتمی می‌باشد.
البته باید به این امر توجه داشت که در رأس امور باید ابتدا وظیفه انجام تکالیف و مسئولیت‌های عبادی و اجتماعی را قرار داد بعد در کنار آن درس خواندن و امتیاز مثبت گرفتن شرط و ملاک می‌باشد. همچنین می توان گفت که جنسیت در دریافت‌ها تأثیر دارد لذا روح زن با توجه به ظرفیتی که دارند متدین‌تر و صبورترند.
استاد در خاتمه آفات علم آموزی را بیان کرده از جمله جزئی نگری در قالب مدرک گرایی است همچنین اختلاط زن و مرد و شخصیت زدگی از آفات جدی دانش است.
تأثیر علم بر خودمان و قانون چقدر است؟ تأثیر بر خانواده چه اندازه می‌باشد؟ می‌توان بیان کرد زنانی که طلبه‌اند حتی کسانی که همسرانشان طلبه‌اند در زندگی موفق‌ترند و در صورت همراه شدن نور با تقوا تأثیری مثبت در پیرامون ایجاد می‌گردد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*