۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » نشست های علمی
  • شناسه : 12062
  • 30 آبان 1398 - 12:50
  • 59 بازدید
  • ارسال توسط :
شبیه سازی انسان (آثار سودمندی و مضرات شبیه سازی)

شبیه سازی انسان (آثار سودمندی و مضرات شبیه سازی)

زمان: ۴شنبه ۲۹ آبان ۹۸ سرفصل‌های نشست علمی: ۱ـ تعریف مفاهیم و اصطلاحات ۲ـ تاریخچه شبیه سازی ۳ـ  آثار سودمند شبیه سازی ۴- مضرات شبیه سازی ۵-  بیان دیدگاه فقها اهل تسنن ۶ـ بیان دیدگاه فقهای شیعه چکیده کنفرانس علمی: کنفرانس علمی شبیه سازی انسان با حضور استاد گرامی خانم تکتم رجائی در جمع اساتید، […]

زمان: ۴شنبه ۲۹ آبان ۹۸

سرفصل‌های نشست علمی:

۱ـ تعریف مفاهیم و اصطلاحات

۲ـ تاریخچه شبیه سازی

۳ـ  آثار سودمند شبیه سازی

۴- مضرات شبیه سازی

۵-  بیان دیدگاه فقها اهل تسنن

۶ـ بیان دیدگاه فقهای شیعه

چکیده کنفرانس علمی:

کنفرانس علمی شبیه سازی انسان با حضور استاد گرامی خانم تکتم رجائی در جمع اساتید، کادر و طلاب  در سالن اجتماعات مدرسه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید و پژوهشگر گرامی کتاب چاپ شده خویش در این زمینه را ارائه نمودند.

استاد نخست به تعریف مفاهیم و اصطلاحات و بیان تاریخچه شبیه سازی پرداختند.

در ادامه برخی آثار سودمند شبیه سازی را برشمردند:

۱ـ استفاده از شبیه سازی در تکثیر گیاهان وحیوانات

۲ـ کمک به کشف راههای درمان نازایی.

۳ـ کمک به بازآفرینی وتکثیر حیوانات منقرض شده یا در حال انقراض.

۴ـ دست یابی به دلایل سقط جنین و جلوگیری از سقط تصادفی جنین

۵ـ  به کار گیری شبیه سازی برای تولید اعضای قطع شده و…

همچنین به مضرات شبیه سازی اشاره نمودند، از جمله:

الف ) مضرات شبیه سازی از نظر پزشکی

۱) از دست دادن گوناگونی و تنوع نژاد، در حقیقت «زیبایی بشر، هستی موجودات و دوام و بقایشان براساس تنوع وگوناگونی زیستی است؛ ولی درتولید مثل از طریق شبیه سازی، همه ساختار ژنتیکی فرد تنها از یک شخص گرفته می‌شود به این ترتیب، امکان تنوع و پیدایش موجودات دورگه وجود ندارد و همه موجودات دارای ساختار یکسان ژنتیکی خواهند بود»  دراین صورت از بین رفتن تنوع نژاد می‌تواند به قیمت حذف  گونه مورد نظر تمام شود.

۲) احتمال پیدایش بدشکلیها و شیوع بیماریهای همه گیر

۳) ایجاد بازارهای خرید وفروش ( بازار سیاه ): استفاده از کودکان شبیه سازی شده برای مصارف مختلف پزشکی، آزمایش داروها و..

۴) تولید یک نژاد زیردست برای مقاصد اقتصادی، سیاسی ونظامی.

۵) استفاده ازکودکان شبیه سازی شده بعنوان اهداکنندگان اعضاء و…

ب) مضرات شبیه سازی از نظر اخلاقی

۱) نقض کرامت انسانی ۲) از بین رفتن عواطف انسانی :۳) شبیه سازی باعث فروپاشی نهادخانواده شده، روابط زناشویی را مختل می‌سازد و… ۴) شبیه سازی، برخلاف فطرت الهی است. فطرت انسانها و دیگرجانداران بر سنت ازدواج استوار است…

 

ج) مضرات شبیه سازی از نظر اجتماعی

برخی از صاحب نظران دینی برضد شبیه سازی انسانی دلایلی را بیان کرده اند که شبیه سازی انسانی عواقب اجتماعی، زیست محیطی و جمعیتی ناخوشایندی را در پی دارد ؛ لذا برخی از آن بیان می‌شود.

۱) رواج بردگی انسانی شکل خواهد گرفت، ۲) بی هویتی اشخاص شبیه سازی شده، ۳) نابودی فردیت وتمایز، ۴) ایجاد افرادی هیتلر مانند.

همچنین استاد امکان شبیه سازی کامل انسان و غیر انسان را بیان نموده و از جمله حیوانات شبیه سازی شده را اشاره نموده و نقائض موجود در حیوانات شبیه سازی شده را تبیین نموده و در خاتمه مباحث شبیه سازی انسان از دیدگاه صاحب نظران اهل تسنن را بدین شرح بیان کردند:

دلایل حرمت شبیه سازی انسان: دلیل اول : تغییر خلقت خداوند، دلیل دوم : تفرقه میان زن و شوهر، دلیل سوم : کم شدن ازدواج و بهم ریختن بنیان خانواده، دلیل چهارم :  دخالت در کار و اراده الهی، دلیل پنجم : نقض سنت تنوع، دلیل ششم : اختلاط انساب

و دیدگاه فقهای شیعه نیز به شرح ذیل می باشد:

حکم شبیه سازی غیرانسانی: عالمان شیعه حکم بر جواز شبیه سازی حیوان زنده داده اند و شیر و گوشت این حیوانات حلال بوده  و زکات به این حیوانات شبیه سازی تعلق میگیرد.

حکم شبیه سازی انسانی: جواز مطلق شبیه سازی انسانی بنا براصل اول :  (اصاله الحلّیّه )

با شناخت و بررسی موضوع شبیه سازی و تطبیق آن با مبانی حقوق اسلامی، دلیلی برحرمت نفس عمل شبیه سازی در شرع بدست نیامده. پس می‌توان از اصول عملیه استفاده کرد و برپایه اصاله الحلیه گفته می‌شود چون دلیلی برحرمت نفس عمل شبیه سازی نداریم، اصل حلال بودن آن است.

اصل دوم : ( اصاله الاباحه ) این اصل از اصولی است که به هنگام شک در مباح یا حرام بودن چیزی می‌شود که اصل در اشیاء اباحه است به حکم ظاهری. پس  آن  شئ مشکوک حکمش اباحه و جواز خواهد بود.

اصل سوم : ( اصاله البرائه ) این اصل هنگامی جاری است که شک در اصل تکلیف باشد و بعدالفحص و تحقیق کافی، دلیلی دراین باره بدست نیاورده و در حکم واقعی آن تردید داشته و هیچ چیزی دلیل برحرمت آن یافت نشود. در این زمان برای اینکه در مقام عمل از تردید و دودلی در آمده برای معافیت از مجازات و مصونیت از کیفر به اصل برائت استناد و اتکاء می‌شود.

جواز محدود شبیه­سازی انسان: برخی عالمان شیعه به استناد اصل اولی شبیه سازی انسانی را مجاز شمرده اند ولی آن را در سطح کلان غیرمجاز شمرده اند زیرا موجب هرج و مرج و… دانسته اند.

خلاصه این که عمل شبیه سازی فی نفسه حلال، جایز و بلا اشکال است. طبیعتاً دراین زمینه هر عمل حرامی که صورت بگیرد جایز نبوده و از نظر شرع مردود است. همانگونه که اگر برخی از اقسام شبیه سازی تبعات نامطلوبی داشته باشد می‌تواند مورد منع شارع مقدس قرار گیرد…

در پایان استاد پاسخگوی سؤالات طلاب در این زمینه بودند و کتاب خویش را که تحت این عنوان به چاپ رسانده بودند به مخاطبین ارائه کردند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*