۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » پژوهش » کارگاه ها
  • شناسه : 13407
  • 11 مهر 1401 - 10:28
  • 22 بازدید
  • ارسال توسط :
برگزاری کارگاه داستان نویسی

برگزاری کارگاه داستان نویسی

زمان برگزاری: تاریخ شروع: ۱۴۰۱/۰۴/۱۵  تاریخ پایان: ۱۴۰۱/۰۷/۰۷  استاد گرامی:سرکار خانم اعظم عظیمی جهت آموزش علاقمندان با هنر نویسندگی و آموزش اصول و قواعد نویسندگی؛ این کارگاه با مشارکت مدارس پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها و الزهرا سلام الله علیها مشهد با حضور خانم اعظم عظیمی به مدت چهل ساعت در ایام فراغت فصل […]

زمان برگزاری: تاریخ شروع: ۱۴۰۱/۰۴/۱۵  تاریخ پایان: ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ 

استاد گرامی:سرکار خانم اعظم عظیمی

جهت آموزش علاقمندان با هنر نویسندگی و آموزش اصول و قواعد نویسندگی؛ این کارگاه با مشارکت مدارس پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها و الزهرا سلام الله علیها مشهد با حضور خانم اعظم عظیمی به مدت چهل ساعت در ایام فراغت فصل تابستان به صورت مجازی در جمع طلاب علاقمند برگزار شد.

سرفصلهای ارائه شده بدین شرح می‌باشد:

بیان ویژگی‌های نویسنده خوب (ویژگی‌های درونی: ایمان نویسنده، صداقت نویسنده، شجاعت نویسنده، توانایی درک دیگران، تفکر، تمرکز نویسنده)؛ (ویژگی‌های بیرونی نویسنده: نظم و برنامه ریزی، اهمیت دادن به جسم در خلق بهترین اثر، تداوم در نوشتن، تفریح،

انتشار داستان)

ویژگی‌های داستان: تعریف داستان،  فلسفه داستان، انواع روایت هنری، روایت مدرن، انواع داستان: داستان کوتاه، داستان بلند، رمان.

تعریف ایده یا سوژه:  عبارت است ماجرای اصلی داستان.

تعریف جرقه، روش‌های پیدا کردن ایده، مسائل اساسی، پیدا کردن شخصیت، روش‌هایی برای پیدا کردن شخصیت، پژوهش

تمرین جلسه : پیدا کردن ایده.

تبدیل ایده به پیرنگ؛ تعریف پیرنگ: نوشتن حوادث اصلی داستان با ذکر علت هر حادثه.

الگوی پیرنگ: الف) تعادل اولیه،  ب) خروج از ریل، ج) کشمکش، د)نقطه اوج، ه)گره‌گشایی، ز) تعادل ثانویه

تعریف کشمکش، انواع کشمکش: الف)شخصیت درونی (درونی عینی، درونی ذهنی)؛ ب) شخصیت بیرونی (بیرونی فردی، بیرونی فرا فردی)

زاویه دید، تعریف زاویه دید، اهمیت زاویه دید،  انواع زاویه دید (زاویه دید درونی، زاویه دید بیرونی)

تعریف زاویه دید درونی، مزایای زاویه دید درونی، محدودیت زاویه دید درونی

تعریف زاویه دید بیرونی، انواع زاویه دید بیرونی، مزایای زاویه دید بیرونی

شروع داستان، وظایف شروع داستان، شیوه‌های شروع داستان، بیان نکات ضعف و قوت شیوه‌ها،

جذب خواننده از طریق ایجاد پیوند با شخصیت: (الف) یکی شدن، ب‌) همدلی)

شخصیت پردازی: ۱٫ تعریف شخصیت، ۲٫ عوامل موثر در شخصیت پردازی خوب، ۳٫ شیوه‌های شخصیت پردازی، ۴٫ شخصیت شناسی کهن الگوی.

توصیف: ۱٫ تعریف توصیف، ۲٫ تکنیک نگو! نشان بده! ۳٫ انواع اطلاعات در داستان و روش ارائه هر کدام. ۴٫تعادل در استفاده از تکنیک نگو! نشان بده!

زبان داستان: ۱٫ آشنایی زدایی، ۲٫ ارتباط زبان و زاویه دید، ۳٫قانون طلایی زبان داستان، ۴٫            نکاتی درباره نثر داستان

تعریف گفت و گو، ویژگی‌های گفتگوی خوب، انواع گفت‌وگو نویسی، راز نوشتن دیالوگ طبیعی،  ساخت گفت و گو روی طبیعی.

در خاتمه جلسات تعریف صحنه، وظایف صحنه، اجزای صحنه،  شیوه صحنه پردازی و تنظیم پایان داستان اشاره شد.

همچنین در همه جلسات تمرین به مخاطبین داده می‌شد و استاد پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان نیز بودند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*