نشست علمی با موضوع فدک از منظر قرآن و نهج‌البلاغه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا رجایی پور

زمان: ۲۸ بهمن ۹۷ ساعت ۹:۳۰ الی ۱۰:۳۰
نشست علمی با موضوع فدک از منظر قرآن و نهج‌البلاغه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا رجایی پور مدیر محترم مرکز فقهی ائمه اطهار (علیه السلام) در جمع طلاب و اساتید در سالن اجتماعات مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین رجایی پور ضمن گرامیداشت وفات حضرت ام البنین تاریخچه ای از چگونگی هبه زمین فدک به پیامبر مکرم اسلام بیان کردند و توضیح داد: تا سال هفتم هجری یهودی‌ها پیغمبر را اذیت می‌کردند و با دشمنان پیغمبر متحدمی شدند و در خیبر ک هفت قلعه تو در تو بود پناه می‌گرفتند و خیبر فرارگاه و سنگر آن‌ها شده بود.و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از طرف خداوند مأمور شدند که با یهویان بجنگد و یهودیان که شکست قطعی خود را دیدند، نماینده ای خدمت رسول خدا (ص) فرستادند و قریه فدک را به پیشوای اسلام صلح کردند. فدک بنابر هبه و صلح، ملک خاص پیغمبر (ص) گردید.
وی تشریح کرد: چون در این مصالحه سربازان اسلام شرکت نداشتند و از قهریه استفاده نشد، به حکم خدای متعال که می فرمایند: «آن غنیمتی که خدا از مردم قریه ها نصیب پیامبرش کرده است از آن خدا و پیامبر (ص) و یتیمان و مسکینان و مسافران و در راه ماندگان است، تا میان توانگرانتان دست به دست نگردد. هرچه را که پیامبر به شما داد، بستانید و هرآنچه را که منع کرد، دوری گزینید و از خدا بترسید که خدا سخت عقوبت است؛ بنابراین طبق این آیه شریفه، فدک ملک مطلق رسول خدا شد و در این مورد میان علمای فریقین اختلافی نیست.
مدیر محترم مرکز فقهی ائمه اطهار (علیه السلام) اظهار داشت: رسول خدا (صلی الله علیها) تا مدتی درآمد حاصله آن را در میان مستمندان بنی هاشم تقسیم می نمود. اما با نزول آیه شریفه «فآت ذاالقربی حقَّه و المسکین و ابن السبیل ذلک خیرٌ للذین یریدون وجهَ اللّه و اولئک هم المفلحون رسول ما! حق ذی القربی و مسکینان و در راه ماندگان را از مالی که در دست توست ادا کن که صله رحم و احسان به فقیران برای آنان که مشتاق لقای خداوند هستند، بهترین کار است و همینان رستگاران عالمند». پیامبر خدا (ص) فدک را به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید. بنابراین پیامبر خدا (صلی الله علیها) دهکده فدک را با تمام نخل‏های آن به دخترش فاطمه بخشید و تا پایان زندگی پیامبر (صلی الله علیها) فدک به دست فاطمه بود و آن حضرت درآمد این زمین را که سالیانه بالغ بر هفتاد هزار دینار بوده بین بینوایان مدینه و فقرا تقسیم می کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رجایی پورتصریح کرد: تلاش فاطمه اطهر برای بازپس گرفتن فدک و اموال از دست رفته خود تنها به خاطر چند جریب با حداکثر چند هکتار زمین و چند نخله خرمایی که در آن وجود داشت، نبود. اگرچه آن نیز قابل گذشت نبود، و بی تفاوتی و سکوت فاطمه در قبال آن ظلم نیز صحیح نبود، لیکن مسئله، مربوط می شود به دست از رفتن مقام ولایت مسلمانان و به دنبال آن صدها هزار بدبختی دیگری که دامنه آن تا به امروز کشیده شده و گریبانگیر جامعه مسلمانان گردیده است. مسئله تصرف فدک و اموال دیگر رسول خدا (صلی الله عیه و آله) بهترین وسیله ای بود که دشمن می توانست از آن بهره برداری مادی و سیاسی و روانی کند و فاطمه اطهر (سلام الله علیها) از این مسئله برای باز کردن راه، انحرافی را که در اسلام و مقام رهبری آن پدید آمده بود و به مردم گوشزد کرده و نیز انحراف قانونگذاران و غاصبان خلافت و پایبند نبودن آنان به قرآن و اسلام اثبات کند، و حقا که در همان چند ماه مبارزه پیگیر و پرمخاطره این رسالت و مسئولیت خود را به خوبی انجام داد. چرا که در تاریخ نیز آمده است که آنچه را ابوبکر از فاطمه (سلام الله علیها) منع کرد و گرفت تنها فدک نبود بلکه چیزهای دیگری هم بوده که از آن جمله اموالی بود که رسول خدا(صلی الله علیها) در مدینه داشت. و همچنین مال خمسی (لَهُم خُمسُ ذَوِی القُربَی )که از خیبر مانده بود و همه را ابوبکر با ساختن حدیثی که خود ناقل آن بود و به عنوان اینکه جانشین پیامبر (صلی الله علیها) هستم، تصرف کرده و به فاطمه (سلام الله علیها) و وارث بحق رسول خدا (صلی الله علیها) بود، نداد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *